Den nya planeringsprocessen för transportsystemet är sjösatt, regeringens direktiv till länsplaneupprättarna lyfte fram klimatmål och andra miljökvalitetsmål liksom fyrstegsprincipen och cykelåtgärder. I Miljöbalkens 6 kapitel gäller fortsatt att förslaget till länstransportplan och nationell plan ska innehålla alternativa planförslag, som ett led i att ha bra beslutsunderlag för att främja en hållbar utveckling. Nu ska länsstyrelserna i sina yttranden granska om miljöbalken, regeringens direktiv och riksdagens mål kring transportpolitik och miljökvalitetsmål följs.
Seminariet var en del i RUS uppdrag när det gäller erfarenhetsutbyte kring åtgärder inom transportsystemet. Inbjudan gick till strategiska infraplanerare, miljömålsansvariga och klimat- och energiansvariga. Remisstiden är fram till 1 oktober för nationella planen, många länsplaner har 23 september som svarsdatum.
Dokumentation från seminarierna
Elin Forsberg - Naturvårdsverket
Miljöbedömning av länstransportplaner. Vad krävs av planen och dess MKB? Vad innebär lagen och regeringens direktiv?
Lyncinspelning av presentationen
Joanna Dickinson - Trivector
Länsplanerna och miljömålen
Lyncinspelning av presentationen
Samlade effektbedömningar för alla objekt i respektive plan
För varje objekt i den regionala respektive den nationella planen finns en samlad effektbedömning. Dessa så kallade SEBarna ska utgöra grunden för prioritering av vilka åtgärder som tas med i länsplanerna respektive nationella planen. Inför denna planeringsomgång beslöt Trafikverket att de samlade effektbedömningar som gjorts tidigare inför planeringsomgången 2010 – 2021 skulle kvalitetsgranskas och uppdateras, särskilt när det gällde kostnader och miljöeffekter. De blev försenade och började bli klara i månadsskiftet maj/juni, när såväl planer som MKB:er i praktiken var klara.
Program för lyncmöte 17 och 18 juni 2013
- Introduktion, Birgit Nielsen RUS Seminariet Så mycket bättre – om nya infrastrukturprocessen och miljömålen speglade förhoppningarna inför den nya transportplaneringen. Nu är det sanningens minut, länstransportplanerna ska granskas.
- Vad krävs av planen och dess MKB? Elin Forsberg, Naturvårdsverket Vad innebär lagen, regeringens direktiv som betonar de transportpolitiska målen samt klimatmålen och övriga miljömål? Behöver projekt som beslutades i förra planen 2010-2021 omprövas?
- Miljöbedömningsprocessen hur gick den till, ex från O-län? Birgit Nielsen RUS. Hur det praktiska arbetet förlöpte, bl.a. om svårigheten att få gehör för att de faktiska utsläppen av växthusgaser behövde beräknas och jämföras med klimatmålen.
- Att ta fram rimliga alternativ mm. Joanna Dickson Trivector Traffic Redovisning av rapporten: Alternativ användning av investeringar i regionalplan - Hur kan planen bidra till uppfyllnad av klimatmålen 2030. Samt tips vad de nya samlade effektbedömningarna bör användas till.
- Frågor och diskussion